Vos avis et commentaires / Your comments



Nous sommes sensibles à vos retours ; ils nous encouragent à poursuivre dans la même voie. Voici quelques témoignages.
We are very interested by your comments; they encourage us to continue along the same path.




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Si je n’ai pas encore tout écouté du coffret Mercury, les chorals de Bach [à Saint-Ouen] que vous m’avez conseillés, entre autres, sont en effet absolument extraordinaires de clarté et de sobriété.
Quelle profondeur ! Ils prouvent combien, chez Dupré, au-delà de la rigueur qu’on a pu parfois reprocher à l’interprète, le sentiment musical reste intact, dans son expression la plus pure. Musique incarnée, « touchante » assurément, sublimée par une restitution sonore bluffante !
Bravo pour ce travail de remasterisation : la qualité sonore est aussi vraiment au rendez-vous.
Quant aux disques d’improvisations, que dire sinon que nous sommes en présence - presque troublante - d’une manifestation du génie, tant cette musique semble écrite, longuement mûrie, même s’il ne faut pas oublier que cet art de Marcel Dupré repose aussi sur une force de travail hors du commun.
Il s’agit bien d'une grâce que d’avoir pu « capturer » ces moments de musique et les graver ainsi pour la postérité.
Mon seul regret est de ne pas avoir commandé ces disques plus tôt ! Mais je mesure la chance que j’ai d’avoir acheté le dernier coffret disponible !


Jacques Prévot (7/02/2023)



Je viens d'écouter les 2 CDs du Alexandra palace organ [The Alexandra Palace Organ - Complete HMV Recordings] reçus il y a quelques jours.
Je suis épaté par les résultats du "remastering", c'est tout simplement excellent même sur les enregistrements de 1930.
Je suis très content de posséder ces documents.


Alain Bouvet (19/01/2023)



Dans les enregistrements [The Alexandra Palace Organ - Complete HMV Recordings] de Marcel Dupré, on entend tout de suite qu'un quart de siècle les sépare de ceux du coffret Mercury Living Presence. Non pas que les uns soient "meilleurs" que les autres, bien entendu, mais simplement qu'un jeune homme de 44 ans ne joue pas de la même manière qu'un homme d'âge plus mûr.
Dans l'ensemble, je dirais que sa manière de jouer est un peu plus vivace en 1930, et un peu plus majestueuse en 1957-59.
Il est donc précieux que nous disposions maintenant des *deux* documents sonores, nous permettant de nous rendre compte de la manière dont l'art d'un musicien a pu évoluer au cours de sa vie.
Un détail que je trouve assez émouvant : nous avons ici des enregistrements de deux mouvements de Widor (plus un troisième sur l'autre CD) réalisés du vivant de ce compositeur (et même deux ans avant ses propres enregistrements à St-Sulpice).


C. O. (11/12/2022)



I managed to listen to the two LPs this past weekend. I have to say the Saint Saens [symphony with organ, version 2022] sounded very impressive, and for I while I forgot I was listening to an LP.
There was clearly a good dynamic range, bottoming out from what I guess was the inevitable master tape noise. The brass and organ came through well. The only distortion I could detect was in the cymbal clashes, which could have been in the master or my system.
I have probably dozens of recordings of the Saint Saens 3rd, but this remains among my favorites, mainly because of the tight integration of the organ with the orchestra, and every detail that is brought out. We have a true ensemble effect of organ and orchestra, especially in the second movement. I never realized it, but the syncopated passages in the last movement, in part because it is not rushed, really come through with Paray’s conducting.
I do not know for Europe, but in the US the RCA Munch/Boston Symphony interpretation of the Saint Saens 3rd was for a long time the “standard” recording of this work. It came out in 1959, when everybody had to have it for their newly purchased stereo hi-fi. Even my father bought a copy – the only organ record he ever owned.
It is a good performance, but the organ is buried in the background. That is apparent because the orchestra was moved to the floor of the hall, where seating was removed for the recording. I am not sure who had that stupid idea, or maybe it was because there was too much air noise from the organ.
But they succeeded in burying the organ – making it marketable to those who do not like organ music. Such is the opposite of the Dupre/Detroit/Paray recording, which came out the year before in 1958. It never received the notoriety of the Munch, perhaps because of the marketing power of RCA at the time. While I still have sentimental memories from the RCA catalog of the time, the Mercury always interested me perhaps even more.

Years ago I talked to Wilma Cozart Fine who with her husband ran the label -- she said Marcel Dupre was a very gracious man.
My organ teacher during my college days, Robert Elmore, recorded his famous (or more infamous as he put it) “Bach on the Biggest” for Mercury at the Atlantic City Convention Hall, I think in 1957. Not too many know this, but he was going to play some big symphonic pieces for the album, but even back then the organ had so many problems that he decided to rush through some Bach pieces before the next cipher or dead note -- to a rather fun result.

As for the Dupre / Bach LP on Lumen [Prelude and Fugue in E Flat Major and 2 chorales], I found this very enjoyable and relaxing. I always liked Dupre’s Bach performances – from a bygone era – where the listener focuses on the music and not the organist.
The Clicquot pipe work comes through quite well, showing Dupre’s concern for good registration. Was this a re-press? The sound was really good for a ~1955 recording.

Thank you for making such valuable recordings available.


Benjamin Epstein (05/10/2022)



Nous l'avons écouté [le disque vinyle de la Symphonie avec orgue de Saint-Saëns avec Paul Paray à la direction et Marcel Dupré à l'orgue dans la réédition de 2022) dimanche dernier.
Belle réédition, le son est bon.
Toujours émouvant d'écouter Marcel Dupré malgré une participation sur le disque assez courte en durée.


Pascal Rugoni (15/09/2022)



Je viens d’écouter le CD [la symphonie avec orgue de Saint-Saëns dirigée par Paul Paray et avec Marcel Dupré à l'orgue] et je pense que cette version historique va arriver en tête de ma collection déjà bien fournie des versions de la 3° de Saint-Saëns.
J'y ai trouvé un équilibre alliant clarté, puissance et finesse qu'on trouve rarement ailleurs (il y a souvent de la confusion et une justesse parfois approximative chez les bois et les cuivres dans les autres versions). Les tempi des deux premiers mouvements sont excellents. Je trouve un peu rapide le tempo des deux derniers. Les dynamiques sont très soignées, très près du texte. Les timbres sont vivants et authentiques (une mention spéciale au basson).
Un petit bémol seulement concernant les timbales dans l'aigu et le placement spatial de l'orgue, un peu trop "devant" et manquant d'espace (de ce point de vue, la meilleure version est pour moi celle de Daniel et FX Roth à Saint-Sulpice).


Axel Casadesus (07/09/2022)



Maintenant j’ai lu la biographie. M. Murray a fait un travail magnifique. Très intéressant, informatif et engageant. Ses recherches at sa documentation sont excellentes. 5 étoiles (++)!
Bienfait Michael Murray, et bien fait AAAMD [...].
Mon seul contact avec le maître fut de le voir jouer lors de sa dernière apparition au Royal Albert Hall le 15 avril 1971. Une occasion très mémorable.


Marcus Marsh (08/05/2021)



A personalidade de Marcel Dupré é incontornável não só na cultura organística do século XX como também em toda a cultura geral.
O excelente livro de Michael Murray [Marcel Dupré A Work of a Master Organist] é imperativo para se conhecer o detalhe da vida fascinante deste génio musical, com pormenores impressionantes e marcantes.
A vida de Dupré é verdadeiramente inspiradora nas suas vertentes performativa, pedagógica, filosófica e criativa.
Na verdade, senti-me deveras motivado para trabalhar e estudar ainda mais.
Esta obra lê-se com muita satisfação e dá-nos um panorama muito completo do contexto sociocultural dos séculos XIX e XX, configurando assim um valiosíssimo documento histórico que merece ser explorado por todos os amantes da música, não só organistas.

La personnalité de Marcel Dupré est incontournable non seulement dans la culture organistique du XXe siècle mais aussi dans toute la culture générale.
L'excellent livre de Michael Murray [Marcel Dupré A Work of a Master Organist] est impératif pour connaître le détail de la vie fascinante de ce génie musical, avec des détails impressionnants et saisissants.
La vie de Dupré est vraiment inspirante dans ses aspects d'excellence, pédagogiques, philosophiques et créatifs.
En fait, j'étais moi-même vraiment motivé à travailler et à étudier encore plus.
Cet ouvrage se lit avec une grande satisfaction et nous donne un aperçu très complet du contexte socioculturel des XIXe et XXe siècles, constituant ainsi un document historique très précieux qui mérite d'être exploré par tous les mélomanes, pas seulement les organistes.

Marcel Dupré's personality is unavoidable not only in the organ culture of the twentieth century but also in the whole of general culture.
Michael Murray's excellent book [Marcel Dupré A Work of a Master Organist] is imperative to get to know the detail of the fascinating life of this musical genius, with impressive and striking details.
Dupré's life is truly inspiring in its performative, pedagogical, philosophical and creative aspects.
In fact, I was myself truly motivated to work and study even more.
This work reads with great satisfaction and gives us a very complete overview of the socio-cultural context of the 19th and 20th centuries, thus constituting a very valuable historical document that deserves to be explored by all music lovers, not just organists.

The dvd is very touching indeed. The old master in a philosophical and somehow mystical look. Very very special documents.


João Santos (2/05/2021)



Having just received the second edition of Michael Murray's Marcel Dupré The Work of a Master Organist I thought I'd make a comment or two.
The first edition was published in 1985 and remains the only comprehensive biography of Dupré.
The text pretty much remains the same, but has been augmented by the inclusion of many heretofore-unseen photographs (some in color) of Dupré, his family, associates, and friends. There are also an updated discography, a survey of all of his compositions, and a full listing of his Conservatoire prize-winning pupils from 1926-1954.
Those who own the first edition would do well to acquire this volume as well. For those who don't, it will be a vital addition to anyone interested in Dupré's life and work.
Available from the Association des Amis de l'Art de Marcel Dupré
and from the Organ Historical Society.


Lew Williams (4/04/2021)



Thank you for an excellent book [Marcel Dupré The Work of a Master Organist]. It is beautifully presented and a fine addition to any collection/library. The photographs alone are incredibly interesting.
Reading this has been quite a journey, both the fascinating life of the man himself and also a unique perspective of the global events of the earlier part of the 20th century.
Many congratulations on this edition.


Paul Carr (28/3/2021)
paulcarr.co.uk



I just wanted to send a quick message to thank you for sending the new book [the second version of Marcel Dupré - A Work of a Master Organist by Michael Murray] on Marcel Dupré. It is very beautiful and I am delighted with it. There seem to be many photos inside that I've not seen before, and the overall presentation is wonderful.


John Lam-Foley (8/3/2021)



Le livre sur Dupré [2ème version de la biographie en anglais par Michael Murray] est superbe, plein de photos magnifiques!!!
Aussi le bulletin [n°3] consacré à Jean Guillou.


Daniele Tobio (6/3/2021)



Michael Murray: Marcel Dupré – the Work of a Master Organist
(Paris: Association des Amis de l’Art de Marcel Dupré, dated 2019, but not issued until 2021) xxix + 325 pages. ISBN 978-2-9567209-0-4
This book is the second edition of one first published in 1985. On its first appearance it was welcomed and widely praised by knowledgeable critics. Though French (2001) and German (1993) versions have been available in the meantime, the English version has long been out of print, and second hand copies may well have come to command high prices.
The author, Michael Murray (born 1943), was himself a pupil of Dupré from 1962, and writes with affection and authority about his master – his life rather than his works.
The book itself is superbly produced: well-printed on good paper, the pages sewn in sections (not held together by glue, as so many books are nowadays – even those that come from university presses) and it is bound in real dark blue cloth. A very handsome book. There are 164 pictures, of which 96 are on plates and 68 within the text. There are also new appendices and a new discography. For such a well-produced book, the price is very reasonable. All who are interested in Dupré or in the tradition of music in which he played so large a part should be glad to buy this valuable book and grateful to the AAAMD for reissuing it.

Ce livre est la seconde édition d’un livre dont l’édition originale sortit en 1985. Lors de sa première apparition, il fut bien reçu et loué de toutes parts par des critiques bien informés. Quoiqu’une version allemande (1993) et une version française (2001) aient été disponibles entre-temps, la version anglaise originale est épuisée depuis quelques années. Alors, il est arrivé que des exemplaires achetés d’occasion soient devenus très chers.
L’auteur, Michael Murray (né en 1943), était lui-même élève de Dupré depuis 1962, et il écrit avec affection et autorité sur son cher maître – sa vie plutôt que ses œuvres.
Le livre est superbement produit : bien imprimé sur bon papier, les pages cousues en cahiers, (non pas collées, comme tant de livres de nos jours – même ceux qui sortent de presses universitaires!). D’ailleurs, il est relié en véritable tissu bleu foncé. En effet, un très beau livre. Il y a 164 images, dont 96 sont sur papier glacé, 68 dans le texte. Il y a aussi de nouvelles annexes et une nouvelle discographie. Pour un livre si bien imprimé le prix est très raisonable. Tous ceux qui s’intéressent à Dupré ou à la tradition musicale à laquelle il prit une grande part devraient être contents d’acheter ce livre utile et reconnaissants à l’AAAMD de l’avoir sorti.


J. Martin Stafford, author, publisher, proprietor of Ismeron (6/3/2021)
www.ismeron.co.uk



I strongly recommend this wonderful work [biography Marcel Dupré The Work of a Master Organist by Michael Murray published in 2021] of scholarship. The quality of production is outstanding and the photographs themselves will give many hours of pleasure. Many congratulations to all concerned!


Cameron Pyke (4/3/2021)



J'ai voulu attendre le dvd, [...]
Regarder Dupré qui improvise a été une sensation si forte qui m'a laissé sans paroles. Un document historique d'une énorme valeur qui fait regretter une époque passée, mais en même temps donne exemple et vive espérance aux jeunes générations de musiciens dévoués.


Davide Macaluso (11/12/2020)



J’ai en effet réécouté avec grand plaisir l’improvisation sur un thème de R. Falcinelli [DVD, émission enregistrée à Meudon et diffusée le 15 juin 1965].
Les images sont à elles seules une leçon d’orgue : immobilité du corps, sobriété du jeu de pédale, utilisation de tous les claviers.
Les réponses malicieuses aux questions pernicieuses de B. G. [Bernard Gavoty] sont également un vrai régal.


Alain Vernet (22/11/2020)



Je n'ai pas rencontré Marcel Dupré très souvent, mais, à chaque fois, j'ai été conquis par son affabilité ; je lui suis très reconnaissant de m'avoir introduit auprès d'Henry Willis en 1963 (alors qu'il venait d'éprouver un deuil très cruel) ce qui m'a permis de passer quelque temps dans les ateliers de ce célèbre facteur d'orgues et d'être initié à la facture anglaise.
Deux concerts m'ont laissé un souvenir inoubliable : l'inauguration de l'orgue de la cathédrale de Dijon le 12 juin 1955 (sublime ! André Fleury m'en parlait encore peu de temps avant sa disparition ; il n'existe probablement aucun enregistrement...) ; et le concert donné au Palais de Chaillot pour les "musiciens âgés"... le Maître avait joué cinq rappels alternant pièces du répertoire et improvisations devant une salle comble.
Je me rappelle également ma première visite à la salle de musique du Maître à Meudon. J'avais reçu une invitation des Amis de Mozart à les accompagner à la réception et j'étais très impressionné et intimidé de me trouver, tout jeune étudiant, parmi cet aréopage de mélomanes chevronnés. Quelle ne fut pas ma surprise de voir Monsieur et Madame Dupré accueillir personnellement chaque membre du groupe à l'entrée de la salle avec une gentillesse et une simplicité qui allaient droit au cœur. Le Maître fit une démonstration éblouissante des possibilités de son orgue, répondit aux questions de l'assistance et conclut la séance par une de ses improvisations magiques dont il avait le secret.
En me remémorant ces épisodes (et tel autre plus spectaculaire encore : la première de La France au Calvaire lors de la réouverture de la cathédrale de Rouen et de l'inauguration de l'orgue Jacquot-Lavergne), je réalise qu'un artiste de cette envergure était doté de dons exceptionnels mais aussi d'une puissance de travail et d'une volonté rares.


Jean-Louis Coignet (20/11/2020)
Expert-organier émérite de la Ville de Paris
Directeur artistique émérite de Casavant Frères



I watched the entire DVD, I was even touched several times. It is a great joy for me to see and hear the greatest Organist of the late twentieth century. One of my friends said that the great composers of French organ music ended with the death of Marcel Dupré. I think something about that is true.
When you see Marcel Dupré in the photos, you get the impression that he was a strict, overbearing man and teacher, unable to bear any opposition. This illusion is broken when you see the first scenes of an interview with him, in which a nice old man appears who would not hurt even a spider.
Thank you again for making it possible for me to see this Wonderful Artist.


Piotr Antos (29/10/2020)



I received the dvd yesterday, many thanks.
The quality is above my expectations, and its still at this day magic to see Marcel Dupré improvising with an ease that many modern organists can learn from him even today.
At the time of the recordings you can see that he suffer severe from arthritis at his hands, but the standard of his playing is even then much better then many organists today.


W. H. (23/02/2020)



Depuis la réception de [ma commande], je ne cesse de me plonger chaque jour dans les enregistrements, et c'est absolument fabuleux !
Sur le DVD :
Nous trouvons ici des documents d'archives précieux et du plus haut intérêt car ils permettent non seulement d'entendre mais de voir jouer et improviser Marcel Dupré, ce qui n'est pas rien s'agissant non pas seulement de l'un des plus grands organistes qui soient mais de l'un des plus grands musiciens du 20 ème siècle, au sens plein et entier du mot.
Quel maintien que celui du maître, quelle manière d'attaquer les notes toute en sobriété, et l'on notera l'extrême concentration de son visage lorsqu'il joue, sa maîtrise totale à combiner les jeux, et arranger sa registration et ce, sans que le fil d'une oeuvre en train d'être improvisée en souffre !
Pour ceux qui en douteraient encore - et ce doute ne les honore pas - Dupré a été, et est encore un musicien sans équivalent, et dont on souhaiterait que son pays se souvienne davantage, et non pas seulement nombre d'admirateurs à l'étranger...
On trouvera aussi dans ces documents des anecdotes et souvenirs délicieux, narrés par cet homme étonnant et simple, et dont la jeune génération d'organistes méditera avec profit l'admiration qu'il portait à ses maîtres, qui transparaît nettement.
Un bel hommage à recommander sans modération !

Sur les disques [Mercury et Philips] :
Le coffret comporte des enregistrements magnifiquement restaurés par l'AAAMD et l'on doit dire immédiatement que la qualité sonore si l'on peut dire saute aux oreilles !
Le son a tout à la fois une grande présence, une très grande clarté et dans certaines oeuvres, la restitution des timbres, de la puissance de l'orgue donnent au jeu un souffle peu commun.
De prime abord, avant que Dupré ne donne à entendre un florilège des plus réjouissants d'oeuvres de ses maîtres (ou des siennes propres), il faut remarquer l'interprétation du "père Bach" par celui - lui-même compositeur de génie - qui le considérait avec tant de vénération.
Et je dois dire que ce Bach-là, joué sur le grand Cavaillé-Coll de Saint-Sulpice, n'en déplaise aux puristes de tout poil, a tout de même une sacrée allure !
Le jeu, très sobre, très pur, est marqué tout à la fois d'une grande intériorité et d'un sentiment de grandeur. Cette vision de Bach, aux antipodes des standards de notre temps, est assurément à redécouvrir.
Et, peut-être, l'objet d'une certaine remise en question très profitable ?
Il faut aussi signaler des pépites incontournables pour les admirateurs du maître : les Trois Préludes et Fugues op. 36, enregistrés à Saint-Sulpice et le programme Symphonie-Passion, Choral et Fugue à Saint-Ouen... en se remémorant l'âge de Dupré au moment des enregistrements.
Pour qui s'est frotté un peu à ce répertoire, la performance est pour le moins admirable.

Sur les émissions de radio [à Meudon] :
Voici encore un document unique et qu'il ne faut absolument pas laisser passer ! Fort heureusement, l'époque a permis de conserver la trace sonore de l'art de l'improvisation tel que pratiqué par l'un des plus grands en la matière : c'est Marcel Dupré qui joue, et c'est l'inimitable Bernard Gavoty qui présente, interroge, et se met au besoin lui aussi au clavier afin de faire sentir à l'auditeur toute la complexité de l'improvisation, avant que le maître n'intervienne.
Et alors, comme tout paraît aller de soi !
Proche parente de la composition, l'improvisation est conçue par Dupré comme un langage structuré et cohérent, non comme une divagation des doigts qui précèderait en somme la pensée.
L'improvisateur peut en effet rapidement se laisser aller à des formules, à des habitudes digitales, c'est là l'écueil ; quand il n'a rien à dire (ou peu), il lasse rapidement son auditoire... rien de tel ici, où toutes les interventions improvisées, qui suivent immédiatement la présentation ou l'analyse de Bernard Gavoty, donnent à entendre des modèles de concision, de richesse tant contrapuntique, qu'harmonique ou instrumentale.
C'est comme un cours d'improvisation donné, exemples à l'appui, et le moins que l'on puisse dire est que la démonstration laisse pantois, encore aujourd'hui.
Il ne faut pas chercher ailleurs le très grand profit que les nombreux élèves de Dupré ont pu retirer de son enseignement, un enseignement dont on notera qu'il a permis à des personnalités très différentes d'éclore et de se développer jusqu'au plus haut niveau, preuve si besoin de ce qu'il était fondé.
Heureux temps que celui où l'on pouvait, à la radio, écouter de telles choses !


Jérôme Palfresne (26/01/2020)


DVD
We find here some historical and precious documents of very high interest, because we can not only hear, but also see Marcel Dupré playing and improvising.
It's not a few thing, not only about one of the greatests organists that can be, but also about one of the greatests musicians of the 20th century, in every sense of the term.
What a deportment of the master, what a way to hit the keys, soberly, and we will note the extreme concentration of his face when he's playing, his complete mastery for the stops combination, doing his choices without losing the thread of the improvised work!
For those who still doubt - and this doubt doesn't honor them - Dupré was and is, still today, a musician without equivalent and which we would his country to remember, not only foreign admirers.
We can also find in these movies some anecdotes and delightful memories, narrated by this incredible and unaffected man, and whose the young organists generation will meditate whith benefit the admiration he always had for his masters, which clearly appears here.

Coffret CD [Mercury and Philips]
This CD box contains some famous recordings beautifully remastered by AAAMD, and I must immediatly say, if I may so, that the sound quality jump to the ears!
This sound as a great presence and clarity, and in some works, the voices restitution and the power of the organ gives to the master's playing an uncommon breath.
First, before an anthology of Dupré's french masters - and is own works - we must admire the playing of the "Père Bach" masterpieces, by an organist - himself a genius composer - who has always considered the Cantor with such a veneration.
And I must admit that this Bach, played on the great Cavaillé-Coll organ in St Sulpice - no offense to purists of all kinds - has a great style!
The playing, very sober and pure, is marked by interiority and a real feeling of majesty.
This vision of Bach's music, at oods with of the standards of our time, is absolutely to rediscover.
And, maybe, the time of a salutary questioning.
I must also recommend many essential treasures : for example the Trois Préludes et Fugues op.36, in St Sulpice, and the Symphonie-Passion program, with Choral et Fugue, in St Ouen.
We must remember the age of Dupré at the time of the recordings.
For whoever who struggled with these very difficult masterworks, the performance is praiseworthy.

About radio broadcasts
Here again, we have a unique document that we should not let pass!
Fortunately, our time made it possible to preserve the sound track of the Art of Improvisation as practised by one one of the greatests in this case : that's Marcel Dupré who play, and the inimitable Bernard Gavoty who presents, questions, and if necessary, go himself to the keyboard to makes the listener feel all the complexity of improvisation, before the Master intervenes.
And then, as everything seems to be easy!
Close relative to the musical composition, the improvisation is conceived by Dupré as a structured and coherent language, not as a wandering of fingers without the brain control.
The improviser can in fact abandon himself to digital formulas or habits, it is the pitfall ; when he has nothing to say - or few - he can quickly tire his audience...
Nothing of this here, where all the improvised comments, immediatly played after Bernard gavoty presentation and analysis, are some models of conciseness, and contrapuntal, harmonical and instrumental richness.
It's like an improvisation masterclass, with many concrete examples, and the least that we can say is that this demonstration leaves us speechless, even today.
We should not look elsewhere the great benefit that many great pupils have derived from this teaching, a teaching which we'll note that it allowed very various personnalities to flourish and develop at the highest level, proof if necessary of what it was right.
Lucky times when people could listen to such things on the radio!


Jérôme Palfresne (26/01/2020)



The CD's of improvisations [volumes II, III and IV] are superb, both in terms of the quality of recording and presentation. For those of us who never heard Dupre play, they give an astonishing insight into his remarkable musicianship. The CD of piano music [played by François-Michel Rignol] is likewise beautifully played and presented, indicating not only the composer's meticulous craftsmanship in this relatively early area of his output but also his experimentation with a range of sonorities. The CD note by the composer's granddaughter is particularly moving, and the CD notes contain a number of beautiful photographs.


Dr. CSB Pyke (13/01/2018)



Merci beaucoup de m’avoir envoyé les documents. Je me suis beaucoup réjouis quand je les ai reçus il y a une semaine.
Le DVD est magnifique, parce qu’on peut voir Marcel Dupré jouant de l’orgue d’une manière extrêmement impressionnante. On peut également écouter des conversations avec lui.
En plus, c’est le livre Souvenirs que je considère comme un document absolument intéressant, car il contient nombreuses informations qui ne peuvent être trouvées nulle part ailleurs.
Je suis très heureux qu’il existe l’Association des Amis de l’Art de Marcel Dupré qui préserve l’art et la tradition de Marcel Dupré. Merci pour votre travail.


Tilmann Metzeroth (15/11/2018)



Je suis content d’avoir acheté ce livret [Bernard Gavoty : Marcel Dupré] – un exemplaire tout neuf bien qu’il ait plus de 60 ans ! Lorsqu’il fut imprimé Marcel Dupré vivait toujours (il avait 71 ans) et moi, je n’avais que neuf ans.
Avant son arrivée, je ne savais pas à quoi m’attendre. Peut-être un livre comme celui de Jehan Alain par le même auteur.
En effet, celui-ci n’est qu’un opuscule de 32 pages, dont 15 contiennent 24 photographies : très belles photos, bien sûr, et imprimées avec une qualité exceptionelle.
Les onze pages de texte qu’a écrites Gavoty contiennent un mémoire bref – un hommage d’un ancien élève à un maître bien aimé et admiré.
La production est de très haute qualité : bonne imprimerie sur papier fin.

Version anglaise.

I am glad to have bought this little book [Bernard Gavoty : Marcel Dupré – a brand new copy although it is more than 60 years old! When it was printed, Marcel Dupré was still alive (he was 71) and I was only nine. Before it arrived, I was not sure what to expect.
Perhaps a book like the one by the same author on Jehan Alain. In fact this one is only a pamphlet of 32 pages, of which 15 are of 24 photographs: very good photographs, to be sure, and exceptionally well printed.
The eleven pages of Gavoty’s text are a short memoire – a homage from a former pupil to a much loved and admired master.
The production is of very high quality: fine printing on good paper.


J. Martin Stafford (28/10/2018)

     




It [the CD with the music for piano] arrived today and I have already listened to the cd once through. Absolutely wonderful! I love his piano music. I guess one could call it impressionistic, a style that I adore. [...]
Anyhow, from listening to the cd, one can readily discern Dupre’s incredible technique at the piano. No wonder some of his organ music is fiendishly difficult!

Again, many thanks. A real treasure.


Frederick B. L. Jones (06/09/2017)



C'est une aubaine que d'accéder désormais à l'oeuvre pour piano de Marcel Dupré. Contrastée mais toute en nuances, cette musique s'inscrit dans le goût français d'un Fauré. Concise et nette, l'interprétation de F.-M. Rignol sert magnifiquement ces pages où l'organiste trouvera matière à mieux comprendre Cortège et Litanie et où les poètes prendront un réel plaisir à la Berceuse, qui comprend des mesures d'une authentique inspiration. La prise de son, rapprochée et feutrée, est tout à fait remarquable. Quant au duo Marguerite Dupré-Pierre Cochereau, c'est une découverte d'autant plus charmante et précieuse qu'elle unit deux artistes merveilleux, l'un mondialement connu, l'autre resté dans l'ombre de son père. Je ne puis donc que recommander chaleureusement l'écoute de cette première mondiale et féliciter tous ceux qui ont permis la sortie de ce CD.


R. M. (04/09/2017)



Firstly, thank you to AAAMD for making this DVD possible - it is a fantastic resource for those of us who love & study French organ music and the French school. Technically the broadcasts were obviously well recorded at the time. I was amazed at the clarity of the 1955 recording at St. Sulpice for instance - the Barker mechanism can clearly be heard, and when watching Dupré at the console one feels almost in the presence of the great man. Despite his age & the arthritis in his fingers, he could still play with authority and musicality. It is incredible to be able to watch him perform & improvise all these years later.

The surprising part of the DVD was the footage taken at Meudon, which was all new to me. I wasn’t expecting the interviews (especially the 1967 recording ‘La nuit écoute’) and therefore this was most fascinating. From photographs taken over many years, Dupré could perhaps be seen to be somewhat austere & aloof, but in fact he came across as warm and even, dare I say it, mortal. This DVD has helped show the humanity of Dupré. It is, however, still awe-inspiring to watch with how much ease he could improvise a double fugue on a subject he was given just seconds before! Incredible.

Merci again ... AAAMD. Continue your great work to promote the life & music of this man.


G. Skinner (24/08/2017)



The fidelity of the Bach recording and CD captures the instrument and room magnificently, except in Tutti registrations with Chamades included (in the G Major Fantasy, the Gravement's closing systems of music), when the recording microphones were perhaps overloaded by the omnidirectional sound sources.

As for interpretation, aesthetics, and performance, I mentioned to you my St. Sulpice organ loft audition and view spot (summer of 1970?) in a previous Email: I also recall from that all-too-brief vignette how bent his fingers were with age, wear and tear, and his lowered wrist and hand positions on the keyboards, pulling the keys down instead of pushing them from above (from years of heavy key actions). Given that reality, the recordings are priceless time capsules of the composer, organist, improviser and performer.

The Franck Grand Piece Symphonique brilliantly displays Dupre's close affinity with Franck's music, manner and style. In the Fantaisie en La I wondered at the absence of the traditional Voix Humaine in favor of string celestes, but guessed there were periodic (or seasonal) tuning and/or voicing problems that necessitated the substitution.

The Dupre/Dupre CD includes two of his best know organ compositions -- with his registrations, interpretation and delivery. What a rare treat these three recordings offer!

With repeated thanks,


Ennis Fruhauf (15/08/2017)



The DVD arrived safely the other day. I've watched about half of it so far, but I wanted to let you know that I think it's absolutely excellent. Thank you very much for making the fims available - it's a privilege to still be able not only to see the master at work, but also to listen to him speak!


David Burn (24/04/2017)



I am still amazed at the box set of Mercury Living Presence recordings that have been so well transferred to cd.

The DVD of him playing the first movement of his Symphonie Passion at St. Sulpice is priceless.


Frederick B. L. Jones (11/02/2017)



C'est un document [le DVD] formidable et très touchant, bravo pour tout votre travail et vive l'art de Marcel Dupré!


Olivier Salandini (19/01/2017)



Quel plaisir d'entendre Marcel Dupré sur nos supports d'écoute actuels. Les prises de sons sont magnifiques, le "nettoyage" électronique a été très bien fait, de sorte que le bruit de fond peut passer inaperçu. Non seulement ce coffret de 10 CD nous permet d'entendre le jeu et la registration de Dupré, mais également entendre des instruments tels qu'ils sonnaient à l'époque. C'est un véritable enchantement, on ne peut que regretter l'absence de certaines pièces de et par Marcel Dupré !


Jean-Louis Pras (28/02/2016)



As to the Mercury Living Presence box set, of course the sound is far superior; the re-mastering is excellent. I compare my very well-played vinyl to the cds and there really is no comparison. The sound is much clearer and the bass practically blows my stereo apart. In fact, I am loath to turn on my small sub-woofer because when the two 32's sound on the bottom note, WOW! The only previous cds I bought before the box set were the two Philips ones both of which were recorded at St. Ouen. Because I have played them a lot I really didn't listen to them much after I received the box set at Christmas. They are very good as well. I did not own one of the Bach recordings done at St. Sulpice and it is a revelation especially with the piece Bach experts now call "Piece d'Orgue". Anyway, sir, what you and your companions do for us lovers of the pipe organ is wonderful for which I am grateful.


FJ (25/02/2016)



I received the CD set a few weeks ago and have had a chance to listen to many of the discs. This is just such a wonderful box set, informative on many levels, well produced and the sound is quite good. Some of the recordings I have on vinyl records and one recording I have on a Mercury re-issue CD. My only slight criticism is the Mercury reissue from St. Thomas in 1992 had a slightly more lovely timber, especially noticeable on the more subtle stops. Thank for this great effort for such a brilliant talent.


DS (7/02/2016)



I have managed to work my way through all the CDs which arrived safely and are wonderful! I had the original LPs of some of the St Sulpice recordings which I bought in the 1960s - Vol 1 Bach Preludes and Fugues in D, A minor and E minor, Vol 2 Dupre playing his own works and Vol 5 Dupre Preludes and Fugues Op 36 and Messiaen but somehow missed out on Vol 3 of Cesar Franck works and Vol 4 Bach Schubler Chorale Preludes and Fantasias. I also had the St Thomas New York LP of Widor and Dupre but not the other of the Franck 3 Chorals. So some of the recordings I already knew and loved. The improvement on the sound is amazing, especially as my LPs are quite well worn, the Bach Preludes especially!! I have to say I enjoyed CD1 of the Franck works at St Thomas Church NY least. The sound is brilliant but maybe it is the shrillness of the American organ compared to Cavaille-Coll, but I find Dupre’s playing of the Chorales rather stilted and cold, and rather on the fast side for my liking, especially No 3 which is one of my own party pieces! Although it’s important that Dupre emphasised that he had inherited this very straight interpretation as the correct way to play Franck from his teacher Guilmant who was himself of course a pupil of Franck! By contrast I recently bought a 4 CD set of Schweitzer playing Bach, one of the Mendelssohn Sonatas and the 3 Franck Chorales. I’ve searched long for what appeals to me as the ultimate performance of these wonderful works and I was absolutely blown away by Schweitzer’s performances! I have recordings by Daniel Roth which I love but I think Schweitzer tops even that for me!! I’d never before heard him play anything but Bach but these Franck performances are stunning and bring out for me all the incandescent beauty and majesty of these works! It’s wonderful to have the recordings of Dupre playing his own works and I’d never heard the wonderful performance of the Symphonie Passion at St Ouen before. This is absolutely wonderful. I also have the recording made by the very young Pierre Cochereau on both the LP and re-issued on CD at Notre Dame before the organ there was altered by Boisseau which it is interesting to compare. Of course Cochereau was a pupil of Marcel Dupre! I wouldn’t be without either performance!! Dupre’s playing of Bach is I think absolutely magnificent! Of course Widor, Dupre and Schweitzer all said that the clarity and warmth of the foundation stops of the Cavaille Coll organ made it the ideal instrument for performing Bach, and I’ve always been convinced by this too, although now there are plenty of fine recordings of Bach on contemporary German instruments. I absolutely loved the CD of Dupre playing Chorale Preludes at St Ouen which I didn’t know before and I shall enjoy this CD many times over along with the other CDs of his Bach performances! One criticism I had was Dupre’s registration built up in the central Grave section of the Fantasia in G BWV 572. I heard this done by another French organist in a recital at Notre Dame de France in London several years ago and it made me flinch!! Compared with Dupre’s performance of the central Alla Breve section of the D major Prelude which he plays without change on the fonds at a restrained tempo, this brings out the magnificent architecture of Bach’s music, using the anches for the brilliant scales of the opening section and the final section. I wish Dupre had played the Fantasia in the same mode!! I wonder if that build up in the Fantasia is a particularly French tradition? When I started to learn the organ in the late 1950s organ recordings were few and far between!! At my school there was a record library which contained quite a few 78 records of Bach played by Marcel Dupre and Albert Schweitzer, mostly on the Alexandra Palace and Queens Hall organ in London. These were my models for how to play Bach, plus of course the LP of Dupre playing the 3 Preludes and Fugues at St Sulpice, and have been since! I’ve managed to get CDs which contain all these 78 Bach recordings, particularly Dupre playing the Fantasia and Fugue in C minor which is magnificent, his playing of the G major Prelude and Fugue and Schweitzer playing the little E minor Prelude and Fugue BWV 533. This is another of my party pieces! Amusingly I played it for a master class given by the late David Sanger who was President of our local organists’ association. The performer before me had played a Mendelssohn Prelude and Fugue and David Sanger’s comment after I played the Bach Little E minor was that I had made it sound more like Mendelssohn than Mendelssohn!! While he was being critical of my interpretation, I actually took it as a compliment!! I still play it in the same way, modelled on Schweitzer’s performances. These 78 recordings of course suffer from not very good sound, recorded in the late 1920s and early 1930s but the playing is absolutely wonderful and of course both Dupre and Schweitzer were at the height of their powers. Mind you, Dupre was still at the height of his powers in the 1950s and 60s when he was in his 70s as the CD shows totally!!! The story about the recording of the Saint Saens organ symphony is wonderful of Dupre playing from memory but still knowing when Paul Paray gave a bar number to go back to, Dupre knew exactly where that was!!! I never knew that Pul Paray and Dupre were childhood friends and their performance of the Symphony is wonderful and a lasting memory to two great musicians. Despite my negative comments about one or two issues, I’m enjoying the CD set enormously. As I said, Dupre was one of my models when I started playing the organ and I still have the photo of him at the console of St Sulpice, which I rescued from the record cover of my wrecked LP of him playing Widor’s 5th and 9th Symphonies, on top of the console of my organ at home! As I said before, I hope you will be able to re-issue that recording in due course. By the way, in the 5th Symphony one of the middle movements was omitted, which is a shame as it is one of the few movements from the Widor Symphonies that I can just about manage to play!! Most of his music is technically far beyond my modest ability alas!! Do you know if Dupre actually recorded that movement and was the omission by the record company? Do you know the reason it was left out? I shall be coming back shortly to buy the DVDs of Dupre playing which look to me a “must have”!! Once again many congratulations for the work of the Association des Amis!!


Paul Austen (27/01/2016)



The box set is fantastic.


Jan van der Wal (27/01/2016)



Coffret magnifique à avoir absolument ..Dupré est génial (peut être pas sur tout !!) mais qu'importe c'est Marcel Dupré. Le Maître de tous.... Merci à l'association d'avoir ressuscité ces enregistrements.


Serge Campione (18/01/2016)



The New Year has delivered a magnificent present for admirers of the art of the French organist Marcel Dupré. The totality of his 8 Mercury Living Presence albums has been lovingly transferred to the digital realm by the son of the original producer, Wilma Cozart Fine. Using the latest technology he has been able to use the original 3-track tapes, once described to me by WCF herself as unplayable. Not so, says Tom Fine.
The release, using packaging similar to the three MLP cubes familiar to many record lovers, has been made available non-commercially through the association known as Les Amis de Marcel Dupré (Google it) as well as commercially via the usual outlets. And the price is something of a gift for non-members, Euros 44. (vs Euros 54 at amazon.fr) Included in the 10-CD album are two CDs recorded by French Philips, and previously available on CD, of 10 Bach Chorals and Dupré's own Symphonie-Passion plus three other works all recorded on the Cavaillé-Coll organ of Saint-Ouen de Rouen. The MLP recordings were either made at St. Sulpice or in New York and Detroit.
As this box has just walked in the door, I have not yet heard the results, but given the near maniacal attention to detail of the Fine family, this will be as good as it gets.
Sans hésitation, as they say.


T. D. (11/01/2016)



J’ai commencé à écouter les enregistrement de Dupré. C’est remarquable ce système de technologie qui a été employé. C’est d’une extraordinaire fraicheur.


P. M. (15/12/2015)



Vous comprenez que ce temps de l’Avent est d’une grande activité pour les organistes, j’ai écouté donc les “variations sur un Noël” pour commencer et cela me donne vraiment du bonheur: être témoin de ce que l’auteur voulait laisser comme message aux auditeurs est fascinant. Il y a tellement de versions de cette œuvre, toutes plus “virtuoses” les unes que les autres. Ici, le tempo “parfait” (car c’est celui de l’auteur!) me conforte dans ma propre approche de chaque mouvement, où j’ai toujours refusé de jouer “à la limite de la vitesse possible” mais préféré la musicalité.


D. M. (10/12/2015)



J’espère que des amis les achèteront ! c’est remarquable tant dans le rendu que l'émotion que procurent ces films [DVD avec les 4 émissions télévisées] et enregistrements


L. Baudot, organiste à Notre-Dame de la Ciotat (30/11/2015)



Simplement génial !


Daniele Tobio (28/11/2015)



New-york, Paris : Widor, Dupré, Messiaen.
Trois CD me paraissent fondamentaux par rapport à l'art de Marcel Dupré : ceux qui témoignent de son interprétation d'un maître (Widor) et d'un élève (Messiaen) et de celle de ses propres oeuvres.
Techniquement, les enregistrements remasterisés sont une merveille. Musicalement, le jeu de Marcel Dupré nous apprend (ou nous rappelle) ce que furent pour plus d'une génération d'organistes-concertistes professionnels les bases d'une technique hors pair. Quant à l'interprétation, elle constitue une référence inégalée : la confrontation avec des enregistrements modernes (Messiaen jouant sa Nativité, Chaisemartin jouant les Variations sur un Noël, Vernet jouant la deuxième symphonie de Widor) donne la mesure du talent et de l'intelligence de Dupré.
Sa sensibilité apparait mieux dans ce qu'il nous propose de ses oeuvres mêmes : du recueillement de son Lamento au brillant de son Carillon et de son Final en passant par le magnifique Cortège et Litanie (disponible également par Cochereau sur Youtube...), c'est une palette entière qui s'étale. Le coloriste (que revendiquait Rolande Falcinelli) perce sous le contrapunctiste bien connu (art supérieur développé ailleurs dans ses improvisations), comme le montrent les trois préludes et fugues enregistrés à Saint-Sulpice. De purs moments de grand art !


R.M. (24/11/2015)



Ce coffret de disques est un beau produit, et le livret fourmille d'anecdotes sur les séances d'enregistrement. Les interprétations sont caractéristiques du jeu de Marcel Dupré : clarté polyphonique dans Bach, rythme altier dans ses propres oeuvres (notamment le final du Triptyque). Enfin, les oeuvres de Franck jouées à Saint Sulpice m'ont vraiment impressionné : quelle hauteur de vue!


J.L.F. (22/11/2015)



Incredible quality,I hear the Master in live. Thank you for doing this project,it's a remarkable work!


Zoltan Majer (18/11/2015)



Cette re-édition est un miracle.


K.S. (4/11/2015)

This re-issue is a miracle.


K.S. (4/11/2015)



Veuillez accepter mes félicitations pour la sortie en CD des enregistrements qu’a faits Marcel Dupré à Saint Sulpice en 1959. J’ai acheté Vol.2 et Vol. 5 en microsillon il y a plus de 50 ans lorsque je n’avais que 15 ans, et j’attendais depuis longtemps leur sortie en CD. J’ai acheté les CDs cette semaine. Tout a été très bien fait.

Cordialement.

J. Martin Stafford (23/10/2015)

Please accept my congratulations on the release on CD of the recordings that Marcel Dupré made at St Sulpice in 1959. I bought Vols. 2 and vol. 5 as LPs more than fifty years ago when I was only 15 and had long awaited their release on CD. I bought the CDs this week. Everything has been done very well.

Best regards.

Martin J. Stafford (23/10/2015)



J'ai reçu le coffret des 10 CD lundi. J'ai écouté la majorité des disques et je suis émerveillé.

On entend l'orgue de St-Sulpice comme on ne l'entend pas habituellement sur disque et encore moins sur place car l'écoute est naturellement indirecte. J'avais la plupart de ces disques noirs, mais le résultat les surpasse tous. Ce projet vous a sûrement demandé beaucoup de travail. Vous méritez bien des félicitations!

Marcel Dupré, malgré ses doigts douloureux et difformes, se surpasse on ne sait comment, surtout dans la Symphonie Passion que l'on ne peut écouter sans émotions!

Quant aux interprétations de Bach, il s'agit d'un monument de la grande école d'orgue de Widor et de Guilmant qui ont été des précurseurs. Cette approche était fondée sur des bases auxquelles on croyait à cette époque là. C'est comme en philosophie: On peut affirmer des choses à la condition de les justifier par des arguments. On ne jouerait plus Bach de cette façon mais ce n'est pas une raison pour qualifier de banal et sans fondements cette approche de Dupré qui nous a laissé d'ailleurs des éditions d'une qualité vraiment remarquable de présentation et de précision. Je suis bien impressionné par le rendu sonore de ces CD, comme je viens de vous l'écrire et vous aurez servi encore une fois magistralement la cause de Marcel Dupré.

R.G. (21/10/2015)



Permettez-moi de vous remercier d'avoir soutenu le beau projet de réédition en CD des disques Mercury et Philips en 33 tours de Marcel Dupré, j'attendais cela depuis longtemps sans pourtant oser y croire!, et je n'avais rassemblé en 33 tours qu'une partie de ces enregistrements que j'écoutais déjà avec grand plaisir et intérêt.

J.N. (12/10/2015)



J'ai eu cet immense privilège de le connaitre et même de le côtoyer dans mon adolescence.

Mais, jamais, je n'ai entendu Marcel DUPRE jouer comme cela !

Une rythmique d'horloge Suisse, un legato absolu,des respirations franches et nettes, une virtuosité époustouflante qui ne trahit jamais le caractère de l'oeuvre.

Un exposé des thèmes d'une clarté limpide !

Du grand art. Ce coffret de CD est Fabuleux !

Il est le grand témoignage pour la postérité !

Ce qui était acquis est désormais irréfragable : Marcel DUPRE a régné en grand maître mondial de l'orgue, sur le vingtième siècle.

Le plus grand : c'est lui !

Merci à l'AAAMD et Bravo !

J.M. (29/09/2015)

I had the immense privilege to know and be close to him even in my teens.

But, never have I heard Marcel Dupré playing like that!

A Swiss clock rhythm, an absolute legato, frank and sharp breaths, breathtaking virtuosity that never betrays the character of the work.

A crystal clear presentation of the themes!

Great art. This CD set is Fabulous!

He is the great testimony for posterity!

What was gained is now irrefutable: Marcel DUPRE was the greatest and most important organist of the twentieth century.

The greatest: this is him!

Thank you to AAAMD and Bravo!

J.M. (29/09/2015)



Bonjour et un grand merci pour l'envoi du coffret! Merci d'avoir réalisé ce portrait sonore de Marcel Dupré, et j'espère qu'il aura tout le retentissement qu'il mérite! Encore bravo et bien sincèrement, M.M. (28/09/2015)

Good morning and a great thank you for the sending of the box set! Thank you to have achieved this Marcel Dupré's sound portrait, and I hope it will have all the attention it deserves! Congratulations, sincerely,

M.M. (28/09/2015)



Bien entendu, je connaissais déjà les enregistrements de par leur publication en disque vinyle, mais après avoir écouté ce soir le premier CD de votre coffret (Franck à St. Thomas, New York), je suis déjà tout à fait enthousiasmé : quelle clarté, quelle beauté dans le son ! La préparation et la réalisation de ce coffret vous ont, je pense, pris un temps et une énergie considérables. Maintenant que j'ai le résultat "sous les oreilles", puis-je me permettre de vous dire que votre peine n'était pas vaine et que l'enjeu en valait *vraiment* la chandelle !

C.O. (25/09/2015)

Of course, I already knew the recordings on vinyl, but after listening tonight to the first CD of your case (in St. Thomas Franck, New York), I'm already very enthusiastic: what clarity, what beauty in the sound! The preparation and production of this coffret, I think, has taken considerable time and energy. Now that I have the result "in the ears," I can say that your commitment was not in vain and that the game was worth the candle. * really *!“

C.O. (25/09/2015)



Je suis absolument emballé par le coffret DUPRE; j'ai déjà écouté plusieurs CD, c'est vraiment une belle réussite !

P.H. (24/09/2015)

I am absolutely thrilled about the Dupré box set; I've listened to several CDs, it really is a great success!

P.H. (24/09/2015)